Nieuwkomers

Wie zijn nieuwkomers?

Nieuwkomers zijn kinderen die korter dan één jaar in Nederland wonen en de Nederlandse taal nog moeten leren. Zij gaan naar deze speciale Nieuwkomersgroep om de Nederlandse taal te leren. De leerlingen blijven ongeveer één jaar in deze klas (40 weken). Soms hebben kinderen wat meer, of juist minder tijd nodig om de doelen te behalen. Na deze periode stromen zij uit naar een reguliere groep bij ons op school of gaan zij terug naar hun stamschool. Dit is meestal een school in de buurt van het woonadres. De kinderen in de Nieuwkomersgroep hebben de leeftijd tussen de 6 en 12 jaar. Kinderen van 4 en 5 jaar gaan naar een gewone kleutergroep. Kinderen die 12 jaar of ouder zijn gaan naar een ISK (Internationale Schakelklas), bijvoorbeeld op het Mundus College.

Wat gebeurt er in de nieuwkomersgroepen?

In de nieuwkomersgroepen wordt door ervaren leerkrachten en ondersteuners les gegeven aan de leerlingen. De ontwikkeling van de Nederlandse taal staat hierbij centraal. Binnen de groepen wordt gewerkt aan het opbouwen van de woordenschat, monderlinge taalvaardigheid (luisteren en spreken) en de schriftelijke taalvaardigheid (schrijven, lezen en in hogere groepen ook grammatica). Ook wordt er binnen de groepen veel aandacht besteed aan sociale vaardigheden en veiligheid. Hiervoor zijn de leerkrachten getraind in traumasensitief lesgeven. Naast alle taalonderwijs is er ook voldoende tijd voor rekenen, handvaardigheid, muziek, drama en lichamelijke opvoeding.
Op de Louis Bouwmeesterschool hebben wij 3 nieuwkomersgroepen van elk maximaal 15 leerlingen, ingedeeld op leeftijd. Er is 1 groep voor de onderbouw (6-7 jaar oud), 1 voor de middenbouw (8-9 jaar oud) en 1 voor de bovenbouw (10-11 jaar oud).
Tijdens de nieuwkomersperiode op de Louis Bouwmeesterschool zal de leerkracht regelmatig een afspraak maken met de ouders om de voortgang van de leerling te bespreken. Er worden elke 10 weken toetsen afgenomen. De resultaten van de toetsen worden geëvalueerd en de gestelde doelen worden indien nodig bijgesteld.

Hoe werkt het aanmelden voor een Nieuwkomersgroep?

Ouders melden hun kind eerst aan bij een stamschool bij het huisadres in de buurt. Deze stamschool schrijft het kind vervolgens in bij het CMN (Centraal Meldpunt Nieuwkomers). Zodra de registratie is voltooid krijgt de school met nieuwkomersgroepen een melding en zal er contact opgenomen worden met de ouders en stamschool voor het plannen van een intakegesprek. We streven ernaar dit binnen 2 weken na aanmelding te laten plaatsvinden, maar dit is afhankelijk van de ruimte in de Nieuwkomersklassen. Mocht er geen plek zijn in de Nieuwkomersklas, dan zal de leerling op de stamschool geplaatst worden in een reguliere groep. Op dat moment staat de leerling op een wachtlijst en zal er contact opgenomen worden zodra er wel plek is.

Meer weten over het Nieuwkomersonderwijs?

Nieuwkomers - Het ABC

U kunt altijd een afspraak maken met Floor Machielse, Intern Begeleider groep 6-8 + Nieuwkomers
0206150381
f.machielse@louisbouwmeesterschool.nl