OR

Als ouder van een basisschoolleerling speel je een cruciale rol in de ontwikkeling en het welzijn van je kind. Eén van de manieren waarop je je betrokkenheid kunt tonen, is door deel uit te maken van de ouderraad.

De ouderraad: wat is dat?

De ouderraad is een groep ouders die nauw samenwerkt met de schoolleiding om de schoolse activiteiten en het beleid mede vorm te geven. De ouderraad vormt een brug tussen de ouders en de school, waarbij de belangen van beide partijen worden behartigd.

Taken en verantwoordelijkheden

De taken van de ouderraad zijn divers en kunnen per school enigszins verschillen, maar over het algemeen omvatten ze de volgende zaken:

1. Fondsenwerving

Een belangrijke taak van de ouderraad is het werven van fondsen voor schoolactiviteiten en -projecten die niet door de reguliere schoolbegroting worden gedekt. Denk hierbij aan het organiseren van acties, zoals een sponsorloop of een rommelmarkt.

2. Communicatie

De ouderraad fungeert als communicatiekanaal tussen ouders en school. Enerzijds brengt de ouderraad de vragen, ideeën en zorgen van ouders onder de aandacht van de schoolleiding. Anderzijds kan de ouderraad ouders informeren over ontwikkelingen binnen de school.

3. Organisatie van activiteiten

De ouderraad draagt zorg voor de organisatie en uitvoering van diverse schoolactiviteiten, zoals feesten, excursies en projecten. Hierbij kan worden gedacht aan het regelen van vrijwilligers, het inkopen van materialen en het coördineren van de logistiek.

Betrokkenheid is cruciaal

De ouderraad kan alleen effectief functioneren als ouders zich actief betrokken tonen. Door deel uit te maken van de ouderraad, kun je jouw stem laten horen en jouw steentje bijdragen aan de ontwikkeling van de school. Bovendien biedt het een uitstekende gelegenheid om andere ouders te leren kennen en de band met de school te versterken.

Wilt u als ouder actief betrokken zijn bij de basisschool van uw kind? Word dan lid van de ouderraad! Als lid van de ouderraad speelt u een cruciale rol in het optimaliseren van het schoolklimaat en het ondersteunen van diverse activiteiten. U fungeert als schakel tussen ouders en school.Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Akkemay Koops (adjunct-directeur): a.koops@louisbouwmeesterschool.nl